Fundacja LOT CLASSIC J. MAKULA & PARTNERZY zamierza dofinansowywać kursy szybowcowe, samolotowe i spadochronowe dla osób z niepełnosprawnościami. To część projektu „Lotnictwo bez granic” o nazwie „Niebo dla nieprzeciętnych niepełnosprawnych”.
Wiele osób niepełnosprawnych marzy o pilotowaniu statku powietrznego. Dziś te marzenia stają się rzeczywistością. Przepisy lotnicze wprowadzają pewne ograniczenia, jednak w wielu przypadkach są one do pokonania. Osoba ubiegająca się o stosowne orzeczenie lotniczo- lekarskie, oprócz podstawowych badań, ze względów bezpieczeństwa musi spełnić dodatkowe wymagania oraz udowodnić, iż jest w stanie samodzielnie wykonać określone czynności. Poszczególne przypadki są rozpatrywane indywidualnie w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Obecnie latają osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, z niedowładem lub utratą ręki.
Jedyną przeszkodą jest rzadkość występowania szybowców i samolotów, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Program ma przybliżyć temat, który do niedawna wydawał się być dość odległy.
Poniżej przedstawiamy informacyjnie plan standardowego szkolenia szybowcowego, samolotowego i spadochronowego.
Kurs składa się z dwóch etapów:
Teoretyczny kurs szybowcowy obejmuje około 60 godzin wykładów z następujących dziedzin lotniczych:
Szkolenie teoretyczne odbywa się w trybie stacjonarnym lub zaocznym. Możliwy jest indywidualnym tok przeprowadzenia zajęć. Warunkiem dopuszczenia do lotów praktycznych jest zaliczenie egzaminów z wiedzy teoretycznej, posiadanie ważnego orzeczenia lotniczo - lekarskiego, a także pisemna zgoda rodziców w przypadku osób poniżej 18-tu lat.
Szkolenie praktyczne może odbywać się za wyciągarką lub samolotem.
W ramach przeszkolenia za wyciągarką uczeń ma do wykonania 42 loty z instruktorem oraz 10 lotów samodzielnych w łącznym czasie ok. 4 godzin. Celem szkolenia jest uzyskanie przez ucznia-pilota umiejętności wystarczających do samodzielnego wykonywania lotów szybowcowych po kręgu, przy zastosowaniu startu za wyciągarką.
Szkolenie za samolotem obejmuje 29 lotów z instruktorem oraz 10 lotów samodzielnych w łącznym czasie ok. 5 godzin. Cel szkolenia to uzyskanie przez ucznia-pilota umiejętności wystarczających do samodzielnego wykonywania lotów szybowcowych po kręgu, przy zastosowaniu startu za samolotem.
Po pozytywnie ukończonym szkoleniu (za wyciągarką lub samolotem) szkolony uczeń - pilot może dalej rozwijać umiejętności lotnicze, zdobywać wiedzę i uprawnienia szybowcowe w celu zdobycia Licencji Pilota Szybowcowego PL(G).
Dodatkowe warunki do zdobycia Licencji Pilota Szybowcowego PL(G):
Osoby pragnące uczestniczyć w szkoleniu szybowcowym proszone są o kontakt na adres: biuro|lotclassic.pl| |biuro|lotclassic.pl z zapisem w temacie "Szkolenie szybowcowe." Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 22 7202587.
Kurs składa się z dwóch etapów:
Szkolenie teoretyczne odbywa się w trybie zaocznym lub stacjonarnym. Możliwy jest indywidualny tok przeprowadzenia zajęć w postaci konsultacji z instruktorami. Obejmuje 130 godzin wykładów i ćwiczeń z następujących przedmiotów:
Szkolenie praktyczne - szkolenie w powietrzu, zaczyna się po odbyciu szkolenia teoretycznego i zdaniu egzaminów. W trakcie szkolenia praktycznego uczeń-pilot wykonuje minimum 45 godzin lotów. Dla uczniów posiadających doświadczenie lotnicze (np. po odbytym szkoleniu szybowcowym), minima szkolenia wg potrzeb szkoleniowych określa indywidualnie szef wyszkolenia.
Szkolenie w powietrzu obejmuje:
Do szkolenia praktycznego można dopuścić osobę, która:
Osoby pragnące uczestniczyć w szkoleniu samolotowym proszone są o kontakt na adres: biuro|lotclassic.pl| |biuro|lotclassic.pl z zapisem w temacie "Szkolenie samolotowe." Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 22 7202587.
Kurs składa się z dwóch etapów:
Część teoretyczna obejmuje 8 godzin zajęć teoretycznych plus ćwiczenia praktyczne. Po uzgodnieniu z Kierownikiem Szkolenia możliwe jest ustalenie indywidualnego toku przeprowadzenia zajęć.
Aby zostać dopuszczonym do skoków należy przejść szkolenie teoretyczne, opanować ćwiczenia praktyczne, a następnie zdać egzamin.
Pierwsze skoki odbywają się z wysokości 800-1200 m z samoczynnym otwarciem spadochronu.
Dodatkowo wymagane jest ubezpieczenie NNW (V grupa ryzyka). Informacji na ten temat udzieli instruktor na pierwszych zajęciach.
W kursie mogą wziąć udział osoby od 16 roku życia. Dla osób w wieku 16 - 18 lat wymagana jest zgoda obydwojga rodziców.
Osoby pragnące uczestniczyć w szkoleniu spadochronowym proszone są o kontakt na adres: biuro|lotclassic.pl| |biuro|lotclassic.pl z zapisem w temacie "Szkolenie spadochronowe." Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 22 7202587.